Elaslim

NOVINKA! Tablety na zdravé hubnutí

  • rychlý, efektivní a zdravý přípravek na hubnutí
  • prostředek na snížení cholesterolu
  • zdravé zrychlení metabolismu
  • 100% přírodní tablety na hubnutí
  • desítky spokojených uživatelek řadí tyto tabletky mezi nejúčinnější

Cyklická ketogenní dieta

07.03. 2014 • 4068x

Ketogenní dieta se uplatňuje, na rozdíl od mnoha klasických diet, nejen mezi lidmi, kteří neprovozují žádnou fyzickou aktivitu, nebo jen tu v rámci pracovních povinností, ale setkáte se s ní často také v šatnách tělocvičen a posiloven. O jejich výhodách a nevýhodách se vedou diskuse mezi již několika generacemi sportovců, kteří ji dodržují. I u nich je totiž občas potřeba upravit tělesnou váhu a shodit nějaký ten nahromaděný tuk. Je ovšem logické, že oproti lidem nesportovcům, jejich organismus má trochu jiné požadavky na množství spotřebované energie. Právě proto se u sportovně založených lidí setkáváme s trochu upravenou variantou této diety, která se označuje cyklická ektogenní dieta.

Základní princip ketogenní diety se pochopitelně ani u její cyklické verze nemění. Nyní si ho alespoň ve stručnosti připomeneme. Cílem dietou upraveného jídelníčku je postupné odstranění nadbytečného tuku a zhubnutí. Podle jejího tvůrce dr. Atkinsona je cesta jak toho dosáhnout poměrně jednoduchá. V případě, že naše tělo vyčerpá zásoby sacharidů, začne automaticky využívat uložený tělesný tuk k přeměně na energii. Dalo by se tedy říct, že chcete-li se zbavit přebytečného tuku, řešením by mohlo být razantní omezení v množství přijatých sacharidů v potravinách. Po jejich spotřebování by totiž tělo muselo využít uložené tuky.

Na tomto jednoduchém principu je založená také hlavní myšlenka ketogenní diety. Ze skladby jídelníčku jsou vyřazeny pokrmy obsahující sacharidy a nahrazeny by měly být bílkovinami, případně i tuky. A nyní se dostaneme i k označení cyklická. Nevýhodou této diety je její poměrně dost jednostranné zaměření a tím pádem není vhodné ji dodržovat dlouhodobě. Doporučuje se proto především v situacích krátkodobých, kdy potřebujeme rychle shodit co nejvíc tuku. Máte-li sedavé zaměstnání a nejste sportovně založeni, nebudou pro vás např. dva týdny klasické ektogenní diety nijak ohrožující. Jiná situace ale nastává v čase, kdy vaše tělo požaduje dodání potřebné energie, aby bylo schopno fyzického výkonu. Přesněji řečeno, jste-li aktivními sportovci a věnujete se pravidelně náročnému tréninku, nemůžete si zkrátka dovolit vyřadit sacharidy z jídelníčku úplně. Výsledkem by totiž byl výrazný úbytek sil a snížení výkonu.

V těchto případech proto většinou sportovci přecházejí k cyklické verzi, kde je podstatou cyklické, tedy pravidelné střídání období omezení sacharidů s obdobím, kdy je zařazujeme zpět do jídelníčku. Délka obou fází se však liší, nejčastěji je doporučeno 5 dní tzv. low carb fáze, kdy množství přijatých sacharidů minimalizujeme. V číslech by nemělo přesáhnout 40 g denně. Vaše tělo se během této doby dostane do stavu tzv. ketózy, kdy začne energii získávat právě z uložených tuků. Poté následují obvykle 2 dny, kdy sacharidy opět zařadíme, a to v běžném, nebo mírně vyšším množství. Důvodem je to, že náš organismus potřebuje dodat opět energii pro další výkony. Zde hovoříme o tzv. carb up fází. Její délka záleží na tom, kolik času potřebuje tělo k obnovení zásob glykogenu, zároveň však nesmí trvat příliš dlouho, aby se výsledek z předchozích dnů zůstal patrný.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Tipy na jiné články